ایراد رایج در خودروها

  • آمپر آب درجه حرارت بالایی را نشان می‌دهد
  • در شمعک آب خودرو اتصالی به وجود آمده است، نسبت به تعویض آن اقدام کنید.
  • آمپرمتر آب ایراد پیدا کرده است و اطلاعات غلط نشان می ‏دهد.
  • در مدار خنک کاری اتصال کوتاه پیش آمده که باید بررسی و رفع عیب شود.
  • درپوش رادیاتور و مخزن آسیب دیده و نشتی دارند و یا درپوش‌ها محکم در جای خود قرار نگرفته‏ اند.
  • در مدارهای آب‏رسانی رسوبات بیش از حد، باعث گرفتگی مسیرها و جلوگیری از گردش بی نقص آب شده ‏اند.

 

  • توان موتور کمتر از مقدار استاندارد است
  • سوپاپ‌ها را در صورت لقی بیش از اندازه فیلرگیری کنید.
  • در صورتی که واشر سرسیلندر معیوب شده از جمله سوختگی، آن را تعویض کنید.
  • اگر سوپاپ‌ها سوخته شده بودند یا خوردگی بیش از حد داشتند، سوپاپ‌های نو را جایگزین کنید.
  • در صورت مشاهده عیب در رینگ پیستون‌ها که شامل فرسودگی بیش از حد و شکستگی می‌شود، آن را رفع عیب کنید.
  • مدارات سوخت‌رسانی موتور (انژکتورها، کاربراتور، لوله‌ها و…) را بررسی و رفع عیب کنید.
  • موانع ورود هوای مورد نیاز را برطرف کنید. (از جمله خرابی فیلتر هوا)
  • شمع های موتور یا سیستم جرقه‌زنی را نیز بررسی کنید.
  • سیلندرها را کمپرس‌گیری کنید.
  • آوانس و ریتارد را تنظیم کنید.

 

  • صداهای غیرمعمول از موتور شنیده می ‏شود
  • دسته‌موتورها معیوب و فرسوده شده‏ اند.
  • در زمان باز و بسته کردن متعلقات موتور، جسم خارجی وارد سیلندرها شده است که باید موتور را باز کرده و جسم زائد را خارج کرد.
  • زنجیر یا تسمه دور چرخ‌دنده میل‌لنگ و میل‌بادامک را بررسی کرده و اگر شل یا معیوب شده بود، نسبت به تنظیم، تعمیر و در صورت نیاز تعویض آن اقدام کنید.
  • لقی بین اسبک‏ها و انت‌های ساق سوپاپ زیاد است که باید توسط فیلر تنظیم کنید.
  • گاه پیستون در داخل سیلندر لقی دارد که معمولا مشکل از فرسودگی یاتاقان‌های میل‌لنگ ‌‌یا تغییر حالت سرسیلندر سرچشمه می‌گیرد.
  • دیگر متعلقات متصل به پیستون‌ها را نیز بررسی کنید

 

  • موتور توسط استارت می‏ چرخد ولی روشن نمی ‏شود
  • در صورت ظاهر‌شدن جرقه در سر شمع‌ها نسبت به بررسی دهانه پلاتین ، اتصالات آن ، خازن ، دلکو و کوئل اقدام و رفع عیب کنید.
  • پلاتین را تنظیم کرده و خازن دلکو را در صورت ضعیف شدن، تعویض کنید.
  • در صورتی که اطمینان حاصل کردید در مسیر ارسال سوخت به سیلندرها نقصی به وجود آمده، قسمت‌های سوخت‌رسانی و کاربراتور را مورد بررسی قرار دهید.
  • در خودروهای کاربراتوری اگر سوخت بیش از اندازه به موتور برسد، نقص از فلوت‌کردن کاربراتور است که باید نسبت به تعویض شناور اقدام کنید.

 

  • موتور بیش از حد روغن کم می ‏کند
  • روغن استفاده شده بسیار رقیق و ناکارآمد است. از روغن غلیظ‌تر استفاده کنید.
  • کاسه نمد میل لنگ معیوب است.
  • واشر پیچ زیر کارتر فرسوده شده و نشتی دارد.
  • واشر فیلتر روغن کارآیی خود را از دست داده و نیاز به تعویض دارد.
  • واشر پمپ بنزین خراب شده و نشتی دارد.
  • واشر زیر سینی جلو میل لنگ را بررسی و رفع عیب کنید.
  • کاسه نمد گلویی دلکو را بررسی کنید.
  • واشر درپوش سوپاپ‌ها را از نظر نشتی مورد بررسی قرار دهید.
  • اگر دودی سیاه و غلیظ که نشان از سوختگی روغن است از اگزوز خارج شد، ایراد از خرابی رینگ پیستون‌هاست که نتوانسته‌اند جلو ورود روغن به محیط سیلندر را بگیرند.
  • در صورت خرابی راهنمای سوپاپ‌ها، آنها را تعمیر و حلقه لاستیکی قرار گرفته روی ساق سوپاپ را تعویض کنید.

 

  • بوی بنزین به مشام می‏رسد
  • لوله‌ها و اتصالات مجموعه سوخت‌رسانی را بررسی و رفع عیب کنید.
  • در خودروهای کاربراتوری، نشتی بنزین از زیر کاربراتور، می‌تواند دلیل این مشکل باشد.
  • در دور آرام خودروهای کاربراتوری اگر شناور و سوزن تنظیم نباشد، بنزین فلوت کرده و بویش به مشام می‌رسد.

 

  • مصرف سوخت زیادتر از حد عادی است
  • سوزن ژیگلور لاغر شده، آن را تعویض کنید.
  • صافی هوا جرم گرفته، آن را در آورده و تمیز کنید. در صورتی که قابل شست‌وشو و تمیز کردن نبود، صافی هوا را تعویض کنید.
  • نشتی بنزین در اتصالات را رفع کنید.
  • خودرو را توسط دیاگ تنظیم موتور کنید تا با شرایط محیطی هماهنگ شود.
  • سوزن ژیگلور را تنظیم کنید.
  • میزان پاشش انژکتورها را بررسی کنید.
  • در رانندگی خودتان تجدید نظر کنید، از فشارهای بیش از حد به خودرو جلوگیری کنید و سرویس‌ها را به موقع انجام دهید.

 

  • موتور زیاد گرم می ‏شود
  • ترموستات معیوب است، آن‏ را آزمایش و رفع عیب کنید.
  • فشار روی موتور خیلی زیاد است، آن را کاهش دهید و از بالا رفتن بیش از حد دور موتور جلوگیری کنید.
  • تسمه پروانه را سفت کنید. (در حد استاندارد)
  • آب کافی در رادیاتور نیست.
  • روغن کافی در کارتر نیست.
  • پمپ روغن ضعیف شده است.
  • فیلتر روغن خیلی کثیف است.
  • مدار گردش آب رسوب گرفته که باعث انسداد مسیر و یا کاهش حجم گردش سیال در مسیر شده است. واتر پمپ خراب است.
  • سیستم سوخت‌رسانی به درستی تنظیم نشده‏است که باعث شده نسبت بنزین به هوا کم باشد.
  • لوله اگزوز معیوب است و دود خروجی به خوبی خارج نمی‏ شود.
  • سیستم جرقه‌زنی تنظیم نیست.
  • سوپاپ‏ها به درستی فیلرگیری نشده‏اند.

 

  • رادیاتور آب کم می‏ کند
  • در رایاتور یا مخزن خراب هستند و باید تعویض شوند.
  • اتصالات فرسودگی و عیب دارند که باعث نشتی شده‏اند.
  • توسط ماده واندرسیل می‏توان از هرگونه نشتی نامرئی، آگاهی یافت.

 

  • موتور دارای دور یکنواخت نیست و روان کار نمی‏ کند
  • انژکتورها نیاز به شست‌وشو دارند.
  • سیستم جرقه‏‌زنی معیوب است و تنظیم و تعمیر را می‌طلبد.
  • سوپاپ ‏ها و متعلقاتش سوخته‌اند یا سائیدگی غیر‌مجاز دارند.
  • فاصله بین اسبک‏ها و سوپاپ‏ها تنظیم نیست.
  • واشر سرسیلندر معیوب است. (معمولاً سوختگی)